*حوزه صندوق و حسابداری:
حوزه صندوق و حسابداری برای انجام و اجرای هر یک از وظایف و تکالیف مشروحه ذیل، میبایست ضمن رعایت دقیق قوانین، ضوابط و مقررات ابلاغی ذیربط از سوی مراجع ذیصلاح، نسبت به هماهنگی و اخذ نظر مافوق و حسب مورد سایر واحدهای تابعه بانک، مستمراً اقدامات لازم را معمول نماید.
موارد مرتبط با صندوق :
1. بررسي و جمعآوري مازاد نقدينگي باجههاي تحويلداري شعبه و صدور اسناد حسابداري مربوطه در خلال روز به منظور احتراز از تمرکز غير ضروري وجوه نقد در باجهها؛
2. تهيه موجودي نقدي تحويلداران و سيتواسيون صندوق شعبه و ثبت روزانه آن در درگاه بانک مرکزی ج.ا.ا و بررسي تطابق آن با خلاصه دفتر کل شعبه و موجودي فيزيکي وجوه صندوق در پایان روز کاري و نگهداري وجوه و پلمپ درب گاوصندوق شعبه؛
3. انجام امور مربوط به درخواست تغيير سقف بيمه خزانه با توجه به حجم نقدينگي شعبه و رعايت دقيق شرايط بيمهنامه از جمله رعايت سقف پوششهاي بيمهاي مربوط به وجوه ارزي و ريالي؛
4. کنترل اسناد حسابداری مربوطه که به صورت سیستمی ثبت و صادر میگردد و حصول اطمینان از صحت شکلی و محتوایی اسناد؛
5. ارسال و تحويل مازاد نقدينگي نسبت به سهميه پولي شعبه به خزانه مرکزی بانک؛ 6. ارائه خدمات مربوط به افتتاح انواع حسابهاي جاري، پسانداز و سپرده سرمايهگذاري ارزي و ريالي و ساير عمليات مربوط به هر حساب طبق دستورالعملهاي بانك؛
7. روزآمد نمودن سوابق فیزیکی و الکترونیکی مربوط به نمونه امضای مشتريان؛
8. توقيف يا مسدود نمودن حسابهاي مختلف مشتريان بنا به احكام مراجع صالحه قضايي، فوت صاحب حساب، تصميم بانك بر اساس توافقات و قراردادهاي فيمابين يا ضوابط و دستورالعملهاي مربوطه؛
9. انجام امور مربوط به اعلام سابقه چکهای برگشتی مشتریان و يا رفع سوء اثر چکهاي برگشتي و ثبت اطلاعات چکهای برگشتی در درگاه بانک مرکزی ج.ا.ا. ؛
10. ارائه خدمات مربوط به صدور/مسدود نمودن دسته چك مشتريان در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه؛
11. انجام عملیات دریافت و پرداخت نقدی مشتریان و مراجعین (ارز و ریال) ؛
12. صدور گواهي گردش/ موجودي حساب ارزي براي مشتريان و به درخواست آنان؛ 13. ارائه خدمات مربوط به انتقال وجوه بين حسابهاي مشتريان، به درخواست آنان؛ 14. ارائه خدمات مربوط به صدور صورتحسابهاي ريالي و ارزي و گواهي يا تأييد حسابها در صورت تقاضاي مشتريان؛
15. دريافت چكهاي ساير بانكها و وصول وجه آن؛
16. ارائه خدمات مربوط به سامانه تسويه ناخالص آني (ساتنا) و پایا با رعایت دستورالعملهای ذیربط؛
17. ارائه خدمات مربوط به صدور چك (اعم از چك رمزدار بين بانكها/ چک بانکی و يا عهده ساير شعب بانك– متعاقب تاسیس و راهاندازی سایر شعب بانک) بر اساس تقاضاي مشتري و عنداللزوم تهيه و درج رمز بر روی آنها؛
18. ارائه خدمات مربوط به بروات صادره و وارده ريالي؛
19. ارائه خدمات مربوط به صدور رمز اينترنتي جهت استفاده از اینترنت بانک حسب درخواست مشتریان؛
20. ارائه خدمات مربوط به کارت بانک (صدور / صدور مجدد کارت/ بنکارت/ کارت هدیه، قطع ارتباط و غیرفعالسازی/ ارتباط مجدد و فعالسازی حساب با کارت/ بنکارت/ کارت هدیه، تغيير حساب ترجيحي، صدور رمز جدید/فعالسازی رمز کارتهایی که به علت فراموشی رمز توسط دارنده آن غیرفعال گردیده است و سایر عملیات مرتبط)؛
21. انجام تمامی امور مربوط به دستگاههای ATM و PINPAD؛
22. انجام اقدامات لازم جهت بهرهبرداری و استفاده از دفاتر نمونه امضاءهاي داخلي بانك و امضاءهاي بين بانكي ساير بانكها در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه با همکاری واحد ذیربط؛
23. انجام استعلامهای سیستمی و فیزیکی لازم در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی در راستای تشخیص هویت اشخاص حقیقی و حقوقی و سایر موارد مرتبط با حوزه فعالیت؛
24. انجام امور مربوط به بررسی و تأیید امضای مشتریان در حیطهی وظایف و مسئولیتهای محوله؛
25. همکاری با سایر واحدهای ذیربط در جهت تعریف/ اصلاح و تکمیل زیرسیستمهای عملیاتی مورد استفاده؛
26. تهیه پیشنویس دستورالعملها و رویههای مربوط به حوزه فعالیت با همکاری سایر واحدهای ذیربط و ارایه به اداره کل سازمان و برنامهریزی جهت انجام اقدامات مقتضی؛
27. تهیه و تأیید گزارشهای آماری در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و بخشنامههای ابلاغی و همکاری با ادارهکل مالی و عنداللزوم سایر واحدهای ذیربط به منظور ارائه و ارسال گزارشات؛
28. کنترل و بررسی دورهای وضعیت روند دستیابی به اهداف مرتبط با حوزه فعالیت و ارایه گزارش مربوط به مافوق و سایر واحدهای ذیربط؛
29. حفظ و نگهداری و عدم افشای اطلاعاتی که به واسطهی وظایف مقرر در اختیار قرار میگیرد و عدم ارایه اطلاعات و مستندات مربوط به سایر واحدهای درون و برون سازمانی بدون هماهنگی مافوق و رعایت سلسله مراتب اداری؛
30. انجام سایر وظایف مرتبط با صندوق که در آتی بموجب دستورالعملها و ضوابط ابلاغ خواهد شد و یا حسب نظر و تشخیص رییس شعبه ارجاع میگردد؛
31. ارائه درخواستهای دقیق دسترسی به همراه جزئیات مورد نیاز مبنی بر ایجاد/ ویرایش/ حذف دسترسی کاربران ذیربط واحد، با لحاظ شرح وظایف واحد، شرح مشاغل پستهای سازمانی و مصوبات کمیته/کارگروه ذیربط در خصوص تعیین سطوح دسترسی؛
32. مدیریت و نگهداشت مناسب نام کاربری و رمزعبور مربوطه و انجام اقدامات مقتضی در رابطه با سامانههای تحت مالکیت؛
33. انجام سایر ماموریتهای محوله از سوی مافوق سازمانی با رعایت سلسله مراتب اداری.
موارد مرتبط با حسابداری:
1. عنداللزوم تهيه و تنظیم به موقع دفاتر حسابداري شعبه و ساير دفاتر لازم با نظر و تأييد رئيس شعبه و هماهنگی با اداره کل مالي و تعیین سرفصلهاي ضروري بر اساس معاملات و حسابها و عملیات شعبه منطبق با سرفصلهاي تعيين شده توسط بانك مركزي ج.ا.ا و بر اساس دستورالعملها/ رویههای حسابداري ابلاغی بانك و همچنین زیرسیستمهای مورد عمل با هماهنگی اداره کل مالی؛
2. تهيه و استخراج خلاصه دفتر كل ارزي و ريالي روزانه/ هفتگی/ ماهانه و ساير صورتحسابها(سيتواسيونها) و ترازهاي ماهانه از عمليات شعبه و ضمائم آنها و مطابقت سیستمی آنها با دفاتر و حصول اطمينان از صحت آنها و كنترل و عنداللزوم امضاء توسط رئيس شعبه در مقاطع زمانی مقرر؛
3. ثبت صحيح و به موقع كليه اسناد مرتبط با عمليات شعبه پس از بررسی و حصول اطمينان از صحت و اصالت اسناد و وجود امضاءهاي مجاز، در دفاتر حسابداري شعبه بطور مستمر و روزانه؛
4. کنترل اسناد حسابداری مربوطه که به صورت سیستمی ثبت و صادر میگردد و حصول اطمینان از صحت شکلی و محتوایی اسناد؛
5. اطمينان از بستهشدن حساب صندوق در پايان روز و تراز بودن گزارش مربوطه؛
6. كنترل حساب بدهكاران و بستانكاران و سایر ارقام باز– داخلي و موقت در ابتداي هر روز كاري از لحاظ علت و تاريخ ايجاد و انجام پیگیریها و ارایه گزارشهای ذیربط جهت تسویه اقلام یاد شده در چارچوب دستورالعملهای ذیربط؛
7. كنترل حسابهاي انتظامي در پايان هر ماه با فیزیک اسناد و مدارك، دسته چكها و ساير اوراق مربوطه و حصول اطمينان از صحت عملیات و انطباق آنها با مانده دفاتر شعبه؛
8. بررسی و شناسایی حسابهای غیرفعال (ظرف مدت شش ماه از آخرین گردش) و انجام اقدامات لازم، با رعایت ضوابط مربوطه؛
9. انجام امور مربوط به محاسبه و واريز سود سپردههاي سرمایهگذاری كوتاهمدت و بلندمدت ریالی و ارزی در مقاطع مقرر (در مواقع مورد نیاز)؛
10. نگهداری و بایگانی منظم و مستمر اسناد حسابداری شعبه؛
11 .کنترل روزانه حسابهای دفتر كل و حسابهای شعبه و حصول اطمینان از عدم وجود هرگونه مغایرت در عملکرد آنها و (در صورت مشاهدهی هرگونه مغایرت، میبایست مراتب در اسرع وقت به رییس شعبه جهت اتخاذ تصمیم مقتضی گزارش گردد؛ چنانچه نتیجه بررسیها، موید و نشان دهندهی بروز هرگونه اشتباه سهوی یا عمدی و یا سوء استفاده از سایر عملیات و فعالیتهای شعبه باشد، میبایست موضوع به شکل کاملاً محرمانه و هرچه سریعتر به شخص رییس شعبه گزارش گردد تا به نحو مقتضی و با رعایت ضوابط مقرر، مراتب به مدیریت و از آن طریق به مراجع ذیصلاح بانک جهت انجام بررسیهای لازم و اتخاذ تصمیم نهایی منعکس شود)؛
12. انجام استعلامهای سیستمی و فیزیکی لازم در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی در راستای تشخیص هویت اشخاص حقیقی و حقوقی و سایر موارد مرتبط با حوزه فعالیت؛
13. همکاری با سایر واحدهای ذیربط در جهت تعریف/ اصلاح و تکمیل زیر سیستمهای عملیاتی مورد استفاده؛
14. تهیه پیشنویس دستورالعملها و رویههای مربوط به حوزه فعالیت با همکاری سایر واحدهای ذیربط و ارایه به اداره کل سازمان و برنامهریزی جهت انجام اقدامات مقتضی؛
15. تهیه و تأیید گزارشهای آماری در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و بخشنامههای ابلاغی و همکاری با ادارهکل مالی و عنداللزوم سایر واحدهای ذیربط به منظور ارائه و ارسال گزارشات؛
16. کنترل و بررسی دورهای وضعیت روند دستیابی به اهداف مرتبط با حوزه فعالیت و ارایه گزارش مربوط به مافوق و سایر واحدهای ذیربط؛
17. انجام سایر وظایف مرتبط با حسابداری که در آتی بموجب دستورالعملها و ضوابط ابلاغ خواهد شد و یا حسب نظر و تشخیص رییس شعبه ارجاع میگردد؛
18. حفظ و نگهداری و عدم افشای اطلاعاتی که به واسطهی وظایف مقرر در اختیار قرار میگیرد و عدم ارایه اطلاعات و مستندات مربوط به سایر واحدهای درون و برون سازمانی بدون هماهنگی مافوق و رعایت سلسله مراتب اداری؛
19. ارائه درخواستهای دقیق دسترسی به همراه جزئیات مورد نیاز مبنی بر ایجاد/ ویرایش/ حذف دسترسی کاربران ذیربط واحد، با لحاظ شرح وظایف واحد، شرح مشاغل پستهای سازمانی و مصوبات کمیته/کارگروه ذیربط در خصوص تعیین سطوح دسترسی؛
20. مدیریت و نگهداشت مناسب نام کاربری و رمزعبور مربوطه و انجام اقدامات مقتضی در رابطه با سامانههای تحت مالکیت؛
21. انجام سایر ماموریتهای محوله از سوی مافوق سازمانی با رعایت سلسله مراتب اداری.
*حوزه اعتبارات و ضمانتنامهها:
حوزه اعتبارات و ضمانتنامهها برای انجام و اجرای هر یک از وظایف و تکالیف مشروحه ذیل، میبایست ضمن رعایت دقیق قوانین، ضوابط و مقررات ابلاغی ذیربط از سوی مراجع ذیصلاح، نسبت به هماهنگی و اخذ نظر مافوق و حسب مورد سایر واحدهای تابعه بانک، مستمراً اقدامات لازم را معمول نماید.
1. مشاوره و راهنمايي مجريان طرحها و يا متقاضيان استفاده از تسهيلات/ صدور ضمانتنامه ریالی و ارایه توضیحات لازم به آنها با هماهنگی و اخذ نظر مافوق (چنانچه شخص متقاضی بر اساس نتیجه مذاکرات واجد شرایط تشخیص داده شود، توضیحات تکمیلی مبنی بر نوع عقد اسلامی مناسب پیشنهادی و دیگر موارد مرتبط لازم است با هماهنگی رییس شعبه ارایه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام شود)؛
2. اخذ اصل مدارک لازم از متقاضي، و ممهور نمودن كليه مدارك مورد نياز و تشکيل پرونده اعتباري، اخذ اطلاعات اعتباري متقاضی و تهیه گزارش مربوطه، انجام استعلامهای لازم با اخذ نظر رییس شعبه و انجام هماهنگیهای لازم با اداره کل اعتبارات
3. الزام به رعايت تکالیف و ضوابط داخلی مقرر برای پرداخت تسهيلات به مشتريان جديد از قبیل لزوم فعال بودن حساب جاري وی و سایر ضوابط مقرر؛
4. کنترل اسناد حسابداری مربوطه که به صورت سیستمی ثبت و صادر میگردد و حصول اطمینان از صحت شکلی و محتوایی اسناد؛
5. اخذ استعلام از دفتر امور شركتهاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي در خصوص شركتهاي داراي ابهام در مبحث دولتي بودن يا نبودن آنها از طريق واحد ذیربط بانک؛
6. كنترل ليست مشتريان بد حساب ساير بانكها در مورد متقاضيان استفاده از تسهيلات بانک؛
7. دريافت مصوبات اعتباري متقاضیان استفاده از تسهیلات یا صدور ضمانتنامه ریالی از اداره کل اعتبارات و اجراي صحيح آنها بر مبناي مفاد مندرج در آن از قبيل نوع عقد/ ضمانتنامه، مدت قرارداد، سهم بانک و مشتري، نوع و ميزان وثائق، تضامین و تکمیل سوابق و مستندات طلب و انعقاد قرارداد و اعطای تسهیلات ارزی/ ریالی صدور ضمانتنامه ریالی، با رعایت ضوابط مربوط؛
8. بررسي وثایق و تضامین دریافتی مربوط به تسهيلات اعطايي و ضمانتنامههای ریالی و حصول اطمینان از صحت و اصالت آنها، بر اساس متن مصوبات اعتباری؛
9. انجام امور مربوط به ارزيابي و ترهين املاک و اموال غیر منقول معرفی شده توسط متقاضیان استفاده از تسهیلات طبق مفاد مصوبات اعتباری ذیربط در چارچوب ضوابط ابلاغی و رویههای تعریف شده و دريافت اسناد رهنی مربوط بر مبناي دستورالعملها و ضوابط مربوطه؛
10. انجام امور مربوط به ارزيابي مجدد و افزايش مبلغ اسناد رهنی موضوع وثایق تسهیلات اعطایی و در صورت نياز مکاتبه با واحدهاي ذيربط جهت اخذ مجوز در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه؛
11. کنترل و پيگيري صدور بيمهنامه اموال غیرمنقول موضوع اسناد رهنی وثایق تسهیلات اعطایی به هزینه مشتری و دریافت و نگهداری مناسب بیمهنامهها و اقدام و هماهنگی جهت تمديد ساليانه آنها؛
12 انجام امور مربوط به تعويض وثائق و در صورت نياز مکاتبه با واحدهاي ذيربط جهت اخذ مجوز با رعایت ضوابط و دستورالعملهاي ابلاغي؛
13. نگهداري مطلوب و مناسب و منظم قراردادهاي رهني و سفتهها و سایر وثایق مربوط به تضمين اعتبارات و ضمانتنامههای ریالی در گاوصندوق شعبه؛
14. نظارت مستمر و منظم و کامل بر انجام جريان کار اعطای تسهیلات و حصول اطمینان از مصرف صحيح تسهيلات اعطايي و اجراي کامل مصوبات در چارچوب ضوابط و دستورالعملها؛
15. وصول مبلغ اقساط تسهيلات در سررسيدهاي مقرر و تسويه مطالبات بانک/ تعهدات مشتريان و آزاد ساختن آن دسته از وثائق که تسهيلات گيرنده، تعهدات خود را در قبال بانک به طور کامل ایفاء نموده با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه؛
16. انجام اقدامات و پیگیریهای لازم جهت وصول مطالبات غيرجاري از طريق مذاکره و در صورت لزوم صدور اخطاريه و هماهنگی با واحدهای ذیربط جهت انجام اقدامات و تشریفات قانونی بابت وصول طلب بانک، در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه؛
17. كنترل حسابهاي انتظامي در پايان هر ماه با سفتهها و حصول اطمينان از صحت عملیات و انطباق آنها با مانده دفاتر شعبه؛
18. انتقال به موقع تسهيلات اعطایی غیرجاری به سرفصلهاي مطالبات سررسيد گذشته، معوق و مشكوكالوصول؛
19. رسيدگي به درخواست متقاضی مبني بر استفاده از شرايط تسهيلات استمهالي در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه؛
20. بررسي تقاضاي مشتريان در مورد صدور انواع ضمانتنامههای ریالی و تهيه و تکمیل پرونده اعتباری ذیربط و استعلامهای مورد نیاز و ارسال برای اداره کل اعتبارات جهت انجام بررسیهای کارشناسی، طرح در كميته اعتباري و در چارچوب ضوابط و آييننامههاي مقرر و اجراي دقيق مصوبات ابلاغي؛
21. ارائه خدمات مربوط به صدور، تمديد، تقليل و ابطال ضمانتنامههاي ريالي در چارچوب ضوابط و آييننامههاي مربوطه و کنترل مستمر زمان سررسيد ضمانتنامهها با رعایت ضوابط ذیربط و مکاتبه با اداره کل اعتبارات؛
22. دريافت، بررسي، كنترل و ثبت اسناد بروات و اعتبارات اسنادي داخلی مشتریان بانک؛
23. هماهنگی با واحدهای ذیربط جهت انجام امور مربوط به مختومه نمودن پروندههاي اعتبارات و بروات اسنادي و اسناد وصولی؛
24. انجام اقدامات لازم با هماهنگی واحدهاي ذيربط جهت پوشش وجه اعتبارات اسنادي در سررسيد پرداخت؛
25. انجام مكاتبه با بانك مركزي و ساير نهادهاي ذیربط خارج از بانك در زمينه بروات و اعتبارات اسنادي داخلی مشتریان؛
26. تهیه و تأیید گزارشهای آماری در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و بخشنامههای ابلاغی و همکاری با ادارهکل مالی و عنداللزوم سایر واحدهای ذیربط به منظور ارائه و ارسال گزارشات؛
27. انجام عملیات مربوط به محاسبات و ثبت اسناد سود تعهدی و ذخیرهگیری شعبه و کنترلهای مربوطه؛
28. کنترل امور مربوط به درج اطلاعات مرتبط به سامانه اصالت ضمانتنامههای ریالی صادره بانک؛
29. انجام مکاتبات و در صورت لزوم تهیه پاسخ استعلام سایر بانکها در رابطه با امور اعتباری و ضمانتنامههای ریالی؛
30. انجام استعلامهای سیستمی و فیزیکی لازم در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی در راستای تشخیص هویت اشخاص حقیقی و حقوقی و سایر موارد مرتبط با حوزه فعالیت؛
31. انجام امور مربوطه به بررسی و تأیید امضای مشتریان در حیطهی وظایف و مسئولیتهای محوله؛
32. همکاری با سایر واحدهای ذیربط در جهت تعریف/ اصلاح و تکمیل زیرسیستمهای عملیاتی مورد استفاده؛
33. تهیه پیشنویس دستورالعملها و رویههای مربوط به حوزه فعالیت با همکاری سایر واحدهای ذیربط و ارایه به اداره کل سازمان و برنامهریزی جهت انجام اقدامات مقتضی؛
34. کنترل و بررسی دورهای وضعیت روند دستیابی به اهداف مرتبط با حوزه فعالیت و ارایه گزارش مربوط به مافوق و سایر واحدهای ذیربط؛
35. انجام سایر وظایف مرتبط با اعتبارات و ضمانتنامهها که در آتی بموجب دستورالعملها و ضوابط ابلاغ خواهد شد و یا حسب نظر و تشخیص رییس شعبه ارجاع میگردد؛
36. حفظ و نگهداری و عدم افشای اطلاعاتی که به واسطهی وظایف مقرر در اختیار قرار میگیرد و عدم ارایه اطلاعات و مستندات مربوط به سایر واحدهای درون و برون سازمانی بدون هماهنگی مافوق و رعایت سلسله مراتب اداری؛
37. ارائه درخواستهای دقیق دسترسی به همراه جزئیات مورد نیاز مبنی بر ایجاد/ ویرایش/ حذف دسترسی کاربران ذیربط واحد، با لحاظ شرح وظایف واحد، شرح مشاغل پستهای سازمانی و مصوبات کمیته/کارگروه ذیربط در خصوص تعیین سطوح دسترسی؛
38. مدیریت و نگهداشت مناسب نام کاربری و رمزعبور مربوطه و انجام اقدامات مقتضی در رابطه با سامانههای تحت مالکیت؛
39. انجام سایر ماموریتهای محوله از سوی مافوق سازمانی با رعایت سلسله مراتب اداری.
*حوزه عملیات ارزی:
حوزه عملیات ارزی برای انجام و اجرای هر یک از وظایف و تکالیف مشروحه ذیل، میبایست ضمن رعایت دقیق قوانین، ضوابط و مقررات ابلاغی ذیربط از سوی مراجع ذیصلاح، نسبت به هماهنگی و اخذ نظر مافوق و حسب مورد سایر واحدهای تابعه بانک، مستمراً اقدامات لازم را معمول نماید.
موارد مرتبط با اعتبارات اسنادي صادراتي:
1. انجام اقدامات لازم جهت اخذ و ارائه اطلاعات کارگزاران بانک و کانال دریافت اعتبار اسنادی جهت انجام عمليات ارزي مورد درخواست مشتريان اعتبارات اسنادي صادراتي بانک از اداره کل بینالملل؛
2. انجام اقدامات لازم جهت بررسي مدارک، احراز اصالت پيام اعتبار اسنادي، عدم وجود شرط غيرمتعارف در آن، تهيه پيام پيشنويس سوئيفت، برداشت کارمزد و هزينههاي مترتبه، ثبت اسناد حسابداري و اطلاعرساني به مشتري در ارتباط با تمديد، تقليل، افزايش، تغيير شرايط، ابطال، واگذاري عوايد با هماهنگي اداره کل بينالملل و اداره کل اعتبارات و طبق ضوابط و دستورالعملهاي بانک مرکزي ج.ا.ا و ساير مقررات مربوطه؛
3. دريافت و بررسي پيامهاي سوئيفتي مربوط به واريز وجوه اعتبار اسنادی صادراتی ديداري و همچنين پيامهاي تعهد پرداخت در سررسيد از بانک کارگزار و کنترل صحت رفرنس و سوابق مشتري و نوع ارز واصله؛
4. کنترل اسناد حسابداری مربوطه که به صورت سیستمی ثبت و صادر میگردد و حصول اطمینان از صحت شکلی و محتوایی اسناد؛
5. كنترل ارزهاي واريزي به حسابهاي مشتريان از بابت اعتبارات اسنادی صادراتی (در صورت اعظای تسهیلات بر اساس اعتباراسنادی صادراتی رعایت مفاد مصوبه اعتباری ذیربط و نامههای اداره کل اعتبارات)؛
6. صدور اسناد حسابداري لازم و دريافت وجوه موضوع اعتبار اسنادي صادراتي از کارگزار پس از انجام عمليات مربوط به معامله اسناد و تسویه هرگونه بدهی احتمالی مشتری با بانک از بابت اعتبار اسنادی یادشده یا سایر مطالبات بانک از او و واريز به حساب مشتريان مربوطه طبق ضوابط و مقررات؛
7. کنترل تکمیل بودن مستندات پرونده و حصول اطمینان از عدم وجود کارمزد معوق و در نهایت خارج کردن آن از فهرست پروندههای جاری شعبه و تسویه پرونده؛
8. انجام اقدامات مربوط به بروات اسنادی صادراتی در چارچوب ضوابط و مقررات داخلی و برونسازمانی ذیربط؛
9. انجام استعلامهای سیستمی و فیزیکی لازم در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی در راستای تشخیص هویت اشخاص حقیقی و حقوقی ذیربط و سایر موارد مرتبط با حوزه فعالیت؛
10. انجام امور مربوطه به بررسی و تأیید امضای مشتریان در حیطهی وظایف و مسئولیتهای محوله؛
11. همکاری با سایر واحدهای ذیربط در جهت تعریف/ اصلاح و تکمیل زیرسیستمهای عملیاتی مورد استفاده؛
12. تهیه پیشنویس دستورالعملها و رویههای مربوط به حوزه فعالیت با همکاری سایر واحدهای ذیربط و ارایه به اداره کل سازمان و برنامهریزی جهت انجام اقدامات مقتضی؛
13. تهیه و تأیید گزارشهای آماری در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و بخشنامههای ابلاغی و همکاری با ادارهکل مالی و عنداللزوم سایر واحدهای ذیربط به منظور ارائه و ارسال گزارشات؛
14. کنترل و بررسی دورهای وضعیت روند دستیابی به اهداف مرتبط با حوزه فعالیت و ارایه گزارش مربوط به مافوق و سایر واحدهای ذیربط؛
15. انجام سایر وظایف مرتبط با اعتبارات اسنادی صادراتی که در آتی بموجب دستورالعملها و ضوابط ابلاغ خواهد شد و یا حسب نظر و تشخیص رییس شعبه ارجاع میگردد؛
16. حفظ و نگهداری و عدم افشای اطلاعاتی که به واسطهی وظایف مقرر در اختیار قرار میگیرد و عدم ارایه اطلاعات و مستندات مربوط به سایر واحدهای درون و برون سازمانی بدون هماهنگی مافوق و رعایت سلسله مراتب اداری؛
17. ارائه درخواستهای دقیق دسترسی به همراه جزئیات مورد نیاز مبنی بر ایجاد/ ویرایش/ حذف دسترسی کاربران ذیربط واحد، با لحاظ شرح وظایف واحد، شرح مشاغل پستهای سازمانی و مصوبات کمیته/کارگروه ذیربط در خصوص تعیین سطوح دسترسی؛
18. مدیریت و نگهداشت مناسب نام کاربری و رمزعبور مربوطه و انجام اقدامات مقتضی در رابطه با سامانههای تحت مالکیت؛
19. انجام سایر ماموریتهای محوله از سوی مافوق سازمانی با رعایت سلسله مراتب اداری.
موارد مرتبط با اعتبارات اسنادي وارداتي:
1. دريافت و بررسي تقاضاي گشايش اعتبار متقاضیان و اخذ و کنترل مدارک لازم از قبیل فرم تعهد ترخيص از گمرک، فرم تأمين مابقي وجه، تعهدنامه واقعي بودن موضوع معامله، بيمه نامه، پروفورما و ثبت سفارش و اخذ وثائق مندرج در مصوبه و ساير مدارک لازم؛
2. تشکیل و تکمیل پرونده متقاضی و اخذ کلیه مدارک و پاسخ استعلامهای لازم و ارسال آن برای اداره کل اعتبارات (در مورد اعتبارات اسنادی که متقاضی درخواست پرداخت درصدی وجه نقد از مبلغ اعتبار را در هنگام گشایش دارد) جهت انجام بررسی و تکمیل و طرح در کمیته اعتباری و اتخاذ تصمیم؛
3. اخذ مصوبه اعتباری متقاضی از اداره کل اعتبارات و اجرای مفاد وشرایط مصوبه و اخذ مدارک و مستندات مربوطه، به همراه فرمها، تعهدنامهها و وثایق مقرر؛
4. کنترل اسناد حسابداری مربوطه که به صورت سیستمی ثبت و صادر میگردد و حصول اطمینان از صحت شکلی و محتوایی اسناد؛
5. اخذ بيمهنامه به نفع بانك و محاسبه صحيح درصد پوشش آن با توجه به انواع حمل؛ 6. كنترل سقف اعتباري هر يك از مشتريان و استعلام از اداره کل اعتبارات؛
7. صدور اسناد حسابداري لازم و دريافت وجوه پيشپرداخت جهت گشايش اعتبار اسنادي و هزينهها و کارمزدهاي مربوطه؛
8. هماهنگی با اداره کل بینالملل جهت کسب اطلاع از وضعیت و درجه اعتبار بانک ابلاغ و معامله و تسویهکننده؛
9. انجام امور مربوط به گشايش اعتبار اسنادی و تهیه و صدور پیام سوئیفتی به نام کارگزار از طریق اداره کل بینالملل؛
10. انجام امور مربوط به عمليات واريز و تسویه وجه اعتبارات اسنادي دیداری یا پرداخت اعتبار اسنادی مدتدار در سررسید؛
11. بررسي و كنترل اسناد حمل وارداتي دريافت شده از بانك كارگزار و در صورت مشاهده هرگونه مغايرت اعلام به بانك كارگزار؛
12. انجام امور مربوط به تمديد، تقليل، افزايش، تغيير شرايط، ابطال و دريافت اسناد مربوط به اعتبار اسنادی، طبق ضوابط و دستورالعملهاي بانک و با اخذ نظرات سایر واحدهای ذیربط؛
13. كنترل و بررسي پروانه سبز گمركي به منظور حصول اطمینان از رفع تعهدات ارزی مشتری با رعایت ضوابط و رویههای مورد عمل مربوط؛
14. تأمين وجه اسناد موضوع اعتبار اسنادی وارداتی در صورت عدم پرداخت به موقع وجه توسط مشتري، انجام اقدامات و پیگیریهای لازم جهت دریافت و وصول هر چه سریعتر مبلغ پرداختی از بدهکار و در صورت عدم حصول نتیجه پس از سپری گردیدن مهلتهای تعیین شده، هماهنگی با واحدهای ستادی ذیربط به منظور انجام تشریفات قانونی و اقدامات حقوقی در راستای وصول مطالبات بانک و عدم استرداد وثایق و تعهدنامههای دریافتی به مشتری تا هنگام تسویه کامل مطالبات بانک در اینخصوص، در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط و اخذ مجوزهای داخلی از سایر واحدهای مرتبط و مدیریت ارشد بانک؛
15. استرداد متناسب مبلغ پيش دريافت از مشتريان در هنگام ابطال يا تقليل اعتبارات اسنادي و صدور اسناد لازم و واريز به حساب مشتريان مربوطه؛
16. ثبت و ارسال فرم اطلاعات بانك مركزي شامل گشايش، اصلاحيه، واريز و سایر موارد مربوط به اداره کل بينالملل و بانك مركزي با رعایت ضوابط و مقررات ذیربط؛
17. تسویه پروندههای اعتبارات اسنادی وارداتی و خارج کردن آن از فهرست پروندههای جاری شعبه؛
18. انجام اقدامات مربوط به بروات اسنادی وارداتی و همچنین حوالههای ارزی کالایی/ خدماتی در چارچوب ضوابط و مقررات داخلی و برون سازمانی ذیربط؛
19. انجام استعلامهای سیستمی و فیزیکی لازم در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی در راستای تشخیص هویت اشخاص حقیقی و حقوقی ذیربط و سایر موارد مرتبط با حوزه فعالیت؛
20. انجام امور مربوطه به بررسی و تأیید امضای مشتریان در حیطهی وظایف و مسئولیتهای محوله؛
21. همکاری با سایر واحدهای ذیربط در جهت تعریف/ اصلاح و تکمیل زیرسیستمهای عملیاتی مورد استفاده؛
22. تهیه پیشنویس دستورالعملها و رویههای مربوط به حوزه فعالیت با همکاری سایر واحدهای ذیربط و ارایه به اداره کل سازمان و برنامهریزی جهت انجام اقدامات مقتضی؛
23. تهیه و تأیید گزارشهای آماری در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و بخشنامههای ابلاغی و همکاری با ادارهکل مالی و عنداللزوم سایر واحدهای ذیربط به منظور ارائه و ارسال گزارشات؛
24. کنترل و بررسی دورهای وضعیت روند دستیابی به اهداف مرتبط با حوزه فعالیت و ارایه گزارش مربوط به مافوق و سایر واحدهای ذیربط؛
25. انجام سایر وظایف مرتبط با اعتبارات اسنادی وارداتی که در آتی بموجب دستورالعملها و ضوابط ابلاغ خواهد شد و یا حسب نظر و تشخیص رییس شعبه ارجاع میگردد؛
26. حفظ و نگهداری و عدم افشای اطلاعاتی که به واسطهی وظایف مقرر در اختیار قرار میگیرد و عدم ارایه اطلاعات و مستندات مربوط به سایر واحدهای درون و برون سازمانی بدون هماهنگی مافوق و رعایت سلسله مراتب اداری؛
27. ارائه درخواستهای دقیق دسترسی به همراه جزئیات مورد نیاز مبنی بر ایجاد/ ویرایش/ حذف دسترسی کاربران ذیربط واحد، با لحاظ شرح وظایف واحد، شرح مشاغل پستهای سازمانی و مصوبات کمیته/کارگروه ذیربط در خصوص تعیین سطوح دسترسی؛
28. مدیریت و نگهداشت مناسب نام کاربری و رمزعبور مربوطه و انجام اقدامات مقتضی در رابطه با سامانههای تحت مالکیت؛
29. انجام سایر ماموریتهای محوله از سوی مافوق سازمانی با رعایت سلسله مراتب اداری.
موارد مرتبط با حوالجات و نقل و انتقالات ارزي:
1. دريافت حوالههاي ارزي وارده و كنترل مبلغ، تاريخ، نام بانك كارگزار، شماره حساب بانك كارگزار، نام ذينفع، شماره ذينفع، نوع ارز و بررسي دقيق سوئيفت حواله وارده و تفكيك حوالهها بر اساس تاریخ موثر (والور) و پوشش، و اخذ تأييديه از اداره کل بينالملل در مورد ارقام باز حوالهها و كفايت موجودي حساب كارگزاراني كه نزد اداره کل بينالملل حساب دارند؛
2. ارائه خدمات مربوط به حوالههاي صادره اعم از حوالههای مربوط به انتقال وجه و یا حوالههای ارزی کالایی/خدماتی و كنترل مبلغ، تاريخ، نام و آدرس بانك كارگزار، فرستنده حواله، شماره حساب و نام ذينفع، بررسي چكهاي الصاقي از نظر تاريخ، مبلغ، امضاء، موجودي و اخذ تأييديه تاریخ موثر (والور) درخصوص مبالغ بيش از سقف مشخص شده هر ارز از اداره کل بينالملل و انجام سوئيفت حواله صادره؛
3. انجام هرگونه اقدام ضروري در خصوص اصلاح/ ابطال حوالههاي ارزي صادره (مورد درخواست فرستنده حواله و با هماهنگي كارگزار) و حوالههاي ارزي وارده ( مورد درخواست كارگزار و با هماهنگي ذينفع) و انجام هرگونه اقدام ديگري در رابطه با حوالجات ارزی طبق دستورالعملها و ضوابط مربوطه؛
4. کنترل اسناد حسابداری مربوطه که به صورت سیستمی ثبت و صادر میگردد و حصول اطمینان از صحت شکلی و محتوایی اسناد؛
5. ارائه خدمات مربوط به حوالههاي صادره و وارده با ساير شعب (پس از راه اندازی سایر شعب بانک)؛ 6. انجام اقدامات مربوط به پرداخت چكهاي عهده ما ارسالي از سایر بانكهاي داخلي و خارجي؛
7. انجام اقدامات مربوط به وصول وجه چكهاي عهده ساير شعب بانكها و پرداخت چكهاي ساير شعب عهده ما؛
8. انجام اقدامات مربوط به وصول چكهاي عهده ساير بانكهاي داخلي و خارجي و پيگيريهاي مربوطه و اخذ كارمزد؛
9. ارائه خدمات مربوط به صدور کارت اعتباري ارزي و ساير امور مربوط به تسويه هزينه ها/ ابطال کارت اعتباري ارزي (پس از راهاندازی خدمت مذکور در بانک)؛
10. ارائه خدمات مربوط به صدور سندهاي انتقالي از حساب يک مشتري به حساب ديگر، انتقالات داخلي ارزي به حسابهاي بين شعب بانک (پس از راهاندازی سایر شعب بانک)، پرداخت اسکناس خارجي از محل حسابهاي ارزي، واريز به حساب ارزي مشتريان از محل اسکناس خارجي معتبر، تبديل ارز به ساير ارزهاي معتبر؛
11. ارائه خدمات مربوط به خريد و فروش ارز بازرگانی و کنترل اسناد صادره آن از جمله، خريد اسکناس و حسابهاي ارزي و واريز معادل ريالي به حسابهاي مشتريان و يا پرداخت بصورت نقدي به آنها، فروش ارز بابت تسويه تعهدات ارزي و برداشت معادل ريالي ازحساب ريالي مشتريان؛
12. دريافت و رعايت نرخهاي تعرفه خدمات ارزی ابلاغی طی بخشنامههای بانک مرکزی و داخلی ذیربط در خصوص کارمزدهایی که در زیرسیستمهای مورد استفاده اعمال نگردیده و لازمست به صورت دستی محاسبه و اعمال شود و همچنین مقایسه نرخهای تعرفه خدمات ارزی با نرخ هایی که در زیرسیستمهای عملیاتی مورد استفاده اعمال شده و حصول اطمینان از انطباق آنها و انعکاس موارد مغایر با تعرفه به اداره کل فنآوری اطلاعات به منظور اعمال نرخ های تعرفه مربوط در زیرسیستمهای ذیربط؛
13. وصول و تسویه مبلغ کارمزدهاي مربوط به حوالههاي صادره و وارده، خريد و فروش ارز طبق تعرفه هاي مربوطه؛
14. انجام استعلامهای سیستمی و فیزیکی لازم در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی در راستای تشخیص هویت اشخاص حقیقی و حقوقی ذیربط و سایر موارد مرتبط با حوزه فعالیت؛
15. انجام امور مربوط به بررسی و تأیید امضای مشتریان در حیطهی وظایف و مسئولیتهای محوله؛
16. همکاری با سایر واحدهای ذیربط در جهت تعریف/ اصلاح و تکمیل زیرسیستمهای عملیاتی مورد استفاده؛
17. تهیه پیشنویس دستورالعملها و رویههای مربوط به حوزه فعالیت با همکاری سایر واحدهای ذیربط و ارایه به اداره کل سازمان و برنامهریزی جهت انجام اقدامات مقتضی؛
18. تهیه و تأیید گزارشهای آماری در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و بخشنامههای ابلاغی و همکاری با ادارهکل مالی و عنداللزوم سایر واحدهای ذیربط به منظور ارائه و ارسال گزارشات؛
19. کنترل و بررسی دورهای وضعیت روند دستیابی به اهداف مرتبط با حوزه فعالیت و ارایه گزارش مربوط به مافوق و سایر واحدهای ذیربط؛
20. انجام سایر وظایف مرتبط با قسمت حوالجات و نقل و انتقالات ارزی که در آتی بموجب دستورالعملها و ضوابط ابلاغ خواهد شد و یا حسب نظر و تشخیص رییس شعبه ارجاع میگردد؛
21. حفظ و نگهداری و عدم افشای اطلاعاتی که به واسطهی وظایف مقرر در اختیار قرار میگیرد و عدم ارایه اطلاعات و مستندات مربوط به سایر واحدهای درون و برون سازمانی بدون هماهنگی مافوق و رعایت سلسله مراتب اداری؛
22. ارائه درخواستهای دقیق دسترسی به همراه جزئیات مورد نیاز مبنی بر ایجاد/ ویرایش/ حذف دسترسی کاربران ذیربط واحد، با لحاظ شرح وظایف واحد، شرح مشاغل پستهای سازمانی و مصوبات کمیته/کارگروه ذیربط در خصوص تعیین سطوح دسترسی؛
23. مدیریت و نگهداشت مناسب نام کاربری و رمزعبور مربوطه و انجام اقدامات مقتضی در رابطه با سامانههای تحت مالکیت؛
24. انجام سایر ماموریتهای محوله از سوی مافوق سازمانی با رعایت سلسله مراتب اداری.